American pancakes with blueberrys

Johanna gav mig idén att göra american pancakes.. Tänkte att det kanske skulle vara gott. Sen idag på träningen så nämnde hon även att det skulle varit blåbär med och det lät ännu smarrigare.

Cyklade förbi Willys Hemma på väg hem från ett Core pass ( 30min mag- och ryggträning ) och handlade mat, för mina sista pengar för att tillägga, för jag tänkte att jag skulle göra en soppa. Samtidigt bestämde jag mig för att jag skulle ha i kidneybönor i soppan, som ska läggas i blöt i 10timmar och sedan koka i en timme så jag köpte hem varor så jag kunde göra dessa amerikanska pannkakor istället. Soppan får bli imorn.

Skillnaden på "svenska" pannkakor och amerikanska är tjocklek och storlek. Sen även att man orkar typ två av de amerikanska och en hel del av de "svenska".

American pancakes a´la Marlene

2.5 dl vetemjöl
2.5 dl rågmjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk socker
1 tsk salt
5 dl mjölk
2 ägg
4 msk smält margarin
2 dl blåbär

Man blandar alla torra ingredienser i en bunke. Vispar ihop mjölk, smör och ägg i en annan.
Blandar ihop allt, gärna med en elvisp, och häller sedan i blåbären.
Smeten blir betydligt tjockare än vanligt. Sen häller man en slev, rakt ner i mitten av pannan och de skulle varit ca 10cm diametern men man får ju höfta lite.

Sen steker man inte alltför länge och inte på högsta. Det går snabbt och det blir ju inte så många men mäktiga.

Själv har jag någon dille på att ha smör på mina pannkakor så jag varvar ena med smör och andra med drottningsylt. Ibland brukar jag ha socker men inte idag! Men det var nog faktiskt godast med sylt.

Varför jag valde att inte ta alla 5 dl med rågmjöl ( är från början enbart vanligt vetemjöl )och att lägga till vaniljsocker var att rågmjölet luktade hö! haha
Först tänkte jag att lukten kanske blir mindre om man blandar med vanligt mjöl men neh inte det så därför fick det bli lite vaniljsocker och det hela blev väldigt lyckat!

Imorn som sagt blir det soppa. Det enda tråkiga är att jag kommer inte komma hem förrän vid sju och sen tar det tydligen evigheter att laga till lite bönor. hmhm Men jag ska iallafall göra det!

Idag hade jag mitt "mittsamtal" på praktiken. Jag tyckte faktiskt att det gick bra. Det var mest jag som skulle prata men de tyckte att jag hade bra tankar om allt. De bestämde även att jag skulle få ta lite venprover och sätta PVK på Marianne och Anders ( de är mina handledare ) och Anders tyckte väl att det var lite sisådär roligt. he he

Snart är praktiken över, det känns ganska bra. Jag börjar bli lite trött på att arbeta gratis faktiskt, klart jag lär mig en massa nytt men det är såååå surt att gå upp 05.30! Och inte bara det utan vi har case (patientfall), tenta och sen har jag ju även en kvällskurs på torsdagar. Det är väldigt mycket just nu.

Att det börjar bli riktigt kallt och mörkt är inte heller något jag är särskilt förtjust i. Brukar få en eller några små vinterdepressioner varför jag skulle behöva åka till värmen, kan kalla det terapi. he he

Mer värme åt folket, tack!

Kommentarer
Postat av: Carro

Men du! En sista minuten låter väl inte så fel! :)

2008-10-08 @ 21:40:44
Postat av: Carro

Kul att du börjat blogga förresten! :)

2008-10-08 @ 21:41:54
Postat av: Johanna

ja snart e din slut! o mitt börjar samtidigt som mitt "liv" slutar:P

2008-10-09 @ 14:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0