Grymt god soppa!!!

Man tager vad man haver brukar det heta och det är så det brukar bli när jag ska gå efter ett recept.
Det skulle varit paprikapulver med i soppan men det hade jag tydligen inte så det fick bli chilipeppar istället.
Sen brukar jag lägga till en massa annat bara för att det ska bli mer mat när jag väl lagar något nytt. Som idag la jag till kidneybönor, kikärtor, morot och champinjoner samt chilisås.

Följande ingredienser hade jag i mina helt lyckade soppa...

600 g nötfärs
2 st stora lökar
4 st potatisar
1 st röd paprika
1 st grön paprika
450 g färska champinjoner som steks i kalvfond (jag använde mig av en påse frysta)
4 st morötter
2 dl kokta kidneybönor
2 dl kokta kikärtor
4 st köttbuljongtärningar
2 l vatten
3 msk tomatpuré
3 msk chilisås
½ msk chilipulver
3 tsk soja
3 krm cayennepeppar
4 st vitlöksklyftor

Stek champinjonerna i kalvfond.
Skala och hacka löken och potatisen. Skala och skiva moroten. Hacka paprikan i bitar.

Fräs lök och paprika i en kastrull i smör ett par minuter.

Tillsätt chaminjoner, potatis, buljongtärningar, vatten, tomatpuré, chilisås och chilipulver.
Låt koka under lock i ca 15 minuter.

Bryn färsen i en stekpanna och peppra lite.

Lägg ner färsen i soppan tillsammans med kidneybönor, kikärtor, soja, cayennepeppar och pressad vitlök.
Låt koka på svag värme i ca 5 minuter.

Smidigt och sååå gott blev det! Min kastrull var inte större annars hade jag nog hällt i lite mer vatten. Det funkar med 500 g nötfärs men jag hade tagit fram 600 g så ja jag använde allt.

Nu ska jag frysa in portionsvis i fryspåsar. Smalt och mättande. Kan det bli bättre? haha Låter som värsta matshowen ju.

Imorn ska jag nog försöka hinna med ett träningspass. Har tvättstuga med så vi får se om jag hinner med allt.
Snart ska jag göra mig i ordning för att sova. Ska bara titta på ett avsnitt av Heroes till.
Om jag inte har helt fel så går jag inte så mycket mer, om något alls, med undersköterska.

God natt gott folk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0