Recept

Till bröd nr ett behövs en långform/brödform som rymmer 1.5L. Finns lite överallt men en billig sådan finns på ÖB, Rusta m.fl typ 30:- och är ett måste (har provat i sockerkaksform och det blev inte alls lika bra).

Detta bröd behöver inte jäsa, det behöver inte knådas utan helt enkelt bara röra ihop alla ingredienser och skjuts in i ugnen typ.

Lingonlimpa: 175 grader 1h, nedre delen

8 dl rågsikt
2 dl rågkross
1 dl havrekli
1 dl vetekli
1 dl krossade linfrön
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 dl lingonsylt (helst osötad eller lågkalori)
5 dl mild lättyoghurt

Detta recept är ju med viss modernisering. Havrekli och vetekli går att välja bort Ena och yoghurten kan självklart vara vanlig mild behöver inte vara lätt. Känner man behovet av socker kan sirap läggas till men jag har inte testat med utan bara utan så då får ni höfta själva!

Först blandar ni alla torra ingredienser och sedan rör ni ner sylten och yoghurten. Jag använder mig av en elvisp med degkrokar och det går alldeles utmärkt.
Klä brödformen med bakpapper så slipper ni diska och det är superlätt att bara lyfta ur brödet när det ska vila.

När ni kletat ner allt i formen ska ni grädda brödet i 175 grader på nedre falsett i ca 1 timme. När timmen har gått och klockan ringer tar ni ut brödet ur ugnen och lyfter ur brödet, ni tar tag i pappret och pillar sedan loss det. Låt brödet svalna på galler. KLART!

Morotsfrallorna kräver lite mer tid och bakning så att säga. 225 grader 18-22min, mitten

1 pkt jäst
6.5 dl vatten hellre kallt än varmt eftersom jästen dör när det blir för varmt. Jag tog kallt helt enkelt!
1½ tsk salt
1 dl vetekli
1 dl havrekli
1 dl rågkross
1 dl solrosfrön
½ dl krossade linfrön
4 dl rivna morötter, 2-3 stora typ
3 dl rågmjöl
7-8 dl rågsikt (sista omgången hade jag hälften rågsikt och hälften grahamsmjöl)

Smula jästen i en bunke. Häll över hälften av vattnet och rör om tills jästen löst upp sig. Tillsätt resterande vatten. Blanda alla ingredienser förutom rågsiktet i en egen bunke först. Rör ner detta och blanda. Jag använder elvisp med degkrokar. Tillsätt sedan rågsiktet  lite i taget (om ni använder rågsikt och graham så blanda det först).
Låt degen jäsa i minst 30min under handduk. Jag brukar titta på tv emellan så jag jäser degen lite mer än 30 min ibland.
Stjälp upp degen på ett mjölat bord och knåda degen. Den är ganska kladdig så du får knåda in en del mjöl. Det underlättar om du delar degen i två delar och knådar dem var för sig. Rulla ut och dra loss ca 12 bitar som du rullar till bullar. Lägg bullarna på bakplåtspapper och lägg en handduk över. Sätt på ugnen, 225 grader och ta ut gallret eller flytta ner det innan det blir varmt. Låt frallorna jäsa ytterligare 30 min innan du sedan gräddar dem i mitten av ugnen 18-22 minuter.

MUMMA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0