En egenskap jag verkligen lever upp till; jag lär mig snabbt

Nu har det snart gått 3 veckor av praktiken. Denna vecka och nästa vecka kvar. Har hunnit med en hel del olika operationer och har börjat få grepp om de som kommit upprepade ggr.
.
Det jag tycker är konstigt är att Ingen verkar ha tid för studenter eller elever som de så snällt säger. Det ska gå fort och det ska blir gjort gärna kvickare än kvickt. Jag som är under utbildning känner inte att jag prioriteras utan det är operationen och operatören. Anestesistudenter får mer tid eftersom vi inte kan börja förrän de e klara.
När patienten är sövd så är det fritt fram att ringa på operatören, ngn gång hörde jag faktiskt "Nej ring inte än, det är Marlene som ska tvätta och klä". Tack för den. Jag tar inte åt mig så mycket, som tur är.
.
Jag har faktiskt fördelen att jag har träffat många av kirurgerna så jag kan faktiskt säga till om jag inte är helt redo. Inte för att alla lyssnar däremot. Ngr av operatörerna tar sig tid och försöker förklara vad de gör och även "tipsa" om hur de vill ha det, från operationssjuksköterskan håll dvs.
.
Idag tvättade jag och klädde jag patienten mestadels själv. Jag plockade fram instrumenten och förberedde det mest och sen instrumenterade jag och min handledare fick assistera. Dvs jag gav instrument och min handledare höll kameran, det var en titthålsoperation.
.
Jag har två uppgifter jag måste göra under praktiken. Har skrivit observationsuppgiften men inte hittat litteratur samt hittat den avvikelse jag ska skriva om men inte hittat litteratur och artiklar till den. Vet inte ens var jag ska börja. Detta ska vara klart nästa vecka. Ständigt överhängande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0