Norge och Baerum sykehus.

Vil börja med att ge mig själv en klapp på axeln. Jag har faktiskt åkt till Norge, ensam, för att jobba på ett helt nytt sjukhus med ett helt nytt dokumentationssystem. Modig är jag!
.
Flög till Norge i tisdags. Tog tåger till Sandvika och bussen till Baerum sjukhus. Gick förbi vikarsenteret som gick igenom en massa papper och sen gick vi förbi avdelningen, Kirurgen lr Kir 2 som den också kallas.
.
Vi gick ett varv och hälsa på en massa, inte lätt med så många nya namn och ansikten och speciellt inte norska namn. Vi hälsade på avdelningens chefen som frågade snabbt om jag kan tänka mig kvällar och nätter mest och det var precis vad jag ville.
.
Hämtade min nyckel och tog mitt pick och pack och gick till hybeln. Det är 3 små hus med två våningar och kanske 6 rum per våning. Gissa min glädje när jag hittade internetkoppling på rummet! Lyckades även hitta lösenordet.
Lämnade min packning och gick till Coop och handlade lite "överlevnadsmat". Butiken låg 5min dit i nedförsbacke och 10 min upp på vägen hem.
.
Vi hade kommit överrens om att jag skulle komma kl 20 för att få genomgång på avdelningen. Dock var det lite snurrigt när jag kom dit. Hon som skulle visa mig DIPS, dokumentationssystemet, börjar med att säga: Ja jag är inte så duktig på detta. Jippi.
Sen visade hon min runt lite snabbt och 21.30 började nattpasset.
Det var min första natt, utan bredvidgång/upplärning och sjuksköterska nr 2 trodde jag kunde mer om rutiner och system än vad jag faktiskt gjorde. Började bra. Vi hade överbeläggningar och patienter stod i korridoren.
Det första jag får är : 36:2 behöver kvalmestillande. Jaha är det primperan ni använder?
Får veta att jag ska gå in på läkemedelsrummet och titta i pärmen, oookej pappersjournal. Där ska jag gissa vilket l.m som är antiemetika.
När kl var 01 hade jag fortfarande inte hunnit runt till alla mina patienter. Tuff start!
.
Efter nattpasset var det bara hem och sova ngr timmar och sen jobba kväll. Kvällen var inte mycket lugnare då ingen riktigt hade tid att gå igenom rutinerna. Jag sa till chefen att jag inte tycker det hela varit särskilt patientsäkert eftersom jag inte visste hur jag skulle hitta all bakgrundsinfo på patienterna.
När det var dags att börja runda av kvällen frågade de om jag kunde stanna 2 timmar till. Självklart vad gör 2 timmar när man är mitt uppe i det hela. När nattpersonalen kom var det mindre kaos igen då det var 3 patienter på väg in och vi hade inga platser alls samt att en patient hade kommit och behövde isoleringsrum vilket vi inte hade. Rörigt är bara förnamnet.
Jag fick förfrågan om jag kunde stanna natten och isf få ledigt kvällen som ikväll då. Först sa jag nej men efter ngn timme till så bestämde jag mig för att stanna.
.
Hem vid 06, ville inte stanna hela tiden ut, och sov till 14. Solen sken och jag la mig på gräsmattan i solen. Sen tyckte jag att jag skulle gå ner till centrum.
Sjukhuset ligger HÖGT upp så på vägen till centrum är det stup och på vägen hem är det mycket flås. Vilken kondis man har.
Gick ner till centrum och ner till stranden. Fin liten strand. Min kropp började säga ifrån lite. Höfterna, knäna och axlarna sa att jag skulle hem och vila. Känner mig som 80 år alltså.
Kom på att jag hade ätit 4 mackor vid 04 och 2 ägg vid 14 så jag var ju tvungen att stanna och äta. Hittade donken, woho för cheeseburgarna. Flottiga men billiga! Middag till 20nok var inte fy skam. Ingen gormé upplevelse men mättande.
.
Tillbaka till hybeln och märker att internet krånglar! Knackar på hos tjejerna rakt över och de hade samma problem. Det är två tjejer som har varit här i 3 veckor och ska vara här 3 till. De fick lösenordet till internet av mig först idag, sncka om att de var glada!
Två sekunder senare fungerar nätet igen. Snacka om att man är beroende av materiella ting.
.
Helgen blir en tuff helg.  Jobbar fredag natt, går av 7.30. Hem för att sova och sen på kvällen 15.00 och fortsätta natten, planerat denna gång. Av på söndag 7.30 och sen på natten på måndag. Sen är jag faktiskt ledig tis förutom att jag sover halva dagen.
Har räknat på schemat jag fått hittills och det kommer ge mig ca 10.000 i veckan. När jag räknar på det så är det lättare att köpa det tuffa arbetet.
.
Vi har 30 platser på ena sidan och 15 platser på andra sidan. Som jag förstått det så är det mer lr mindre kaos mest hela tiden. Den ena tjejen jag jobbat med har sagt upp sig och fler är på väg i samma bana.
En annan som jobbade kvällen vägrade komma dagen efter och sjukanmälde sig.
Roligt utgångsläge. Jag har iaf fått beröm. Jag har stpr kunskap, tar tag i saker snabbt, positiv och engagerad. Detta sa det till min kontaktperson på vikarsenteret. Jag skulle ta åt mig detta, verkligen sa hon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0